keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Balttilainen mytologia: Ragana noituuden jumalatar

Olen viimeaikoina ollut kovin ihastunut Balttilaiseen mytologiaa, joka monin tavoin muistuttaa suomalaista mytologiaa, mutta on kuitenkin ihan omanlaisensa mytologia.

Balttilaisesta mytologiasta löytyy jumalatar-hahmo, jolle löytyy vastineita useista eri mytologioista. Tämä jumalatar on Ragana.

Suomalaisessa mytologiassa Raganaa voisi vastata Louhi. Slaavilaisessa Baba Yaga ja Kreikkalaisessa Hekate.


Raganan nimi tulee balttilaisesta verbistä regeti - joka merkitsee ennalta näkemistä ja tietämistä. Sekä sanasta Ragas, mikä merkitsee sarvea sekä puolitettua. Raganan symboli onkin kuunsirppi. Ragana yhdistetään kuuhun, yöhön ja pimeyteen.

Ragana on muodonmuuttaja jumalatar. Hän voi ottaa vanhan tai nuoren naisen muodon. Ragana voi myös muuttua eläimeksi. Raganan pyhä eläin on sammakko. Hän voi myös muuttua siiliksi, kalaksi tai linnuksi. Ragana yhdistetään (luonnollisesti) lentämiseen.

Hän ei kuitenkaan alunperin lentänyt luudalla, vaan puun oksalla tai kannolla. Oksa ja kanto symboloivat Raganan roolia jumalattarena. Hän on jumalatar, joka tuo talven ja syksyn tullessaan. Balttialaisessa kansanperinteessä Raganat (noidat) lentävät talvipäivän tasauksena vuorelle juhlimaan yhdessä. Suomessa noitien kerrottiin tekevän samoin, mutta Pääsiäisen aikoihin. 

Nyky liettuan ja latvian kielissä ragana merkitsee myös noitaa sekä noituuden harjoittajaa. 

Kristittyinä aikoina Ragana nostatti pelkoa ihmisissä. Raganan palvonta on kuitenkin iki-aikaista ja juontaa juurensa aina paleoliittiselle ajalle. Aina Eurooppaa asuttaneisiin ensimmäisiin ihmisiin asti, jotka palvoivat noituuden jumalaa, jolla oli eri kielillä eri nimiä.Tämän takia Raganalla ei myöskään ole miespuolista kumppania. Niin sanotut "jumalatar ja jumala pariskunnat" ovat huomattavasti myöhempää perua. 

Ragana on elämänkiertokulun jumalatar. Kun shamanismissa siirryttiin kymmeniä tuhansia vuosia, sitten eläinten palvonnasta jumalina ihmisen muotoisiin jumaliin Raganasta tuli luonnon jumalatar. Metsästäjät palvoivat Raganaa ja uhrasivat hänelle.

Ragana ei kuitenkaan ole pelottava pahuuden jumalatar. Ragana on tasapainon jumalatar. Hän kehottaa ihmistä hyväksymään omat valo sekä varjopuolet. Hänen nimensä kirjaimellisesti merkitsee kokonaisuuden näkemistä ja itseymmärrystä. 

Ragana on jumalatar, joka tuhoaa, mutta myös parantaa. Ragana voi olla hoivaava äiti tai taisteleva soturi. Ilman valoa ei voi olla pimettyä, eikä ilman kylmyyttä voi olla lämpöä, eikä ilman kuolemaa voi olla elämää. Ragana esittää ihmiselle kysymyksiä ja kehottaa omaan itsenäiseen ajatteluun. 

Kuun jumalattarena Ragana yhdistetään vahvasti kuunkiertoon, kuukautisiin sekä naiseuteen. Vuodenkiertoon ja vuosiympyrään. 

Raganan pyhä eläin on sammakko. Liettuassa ja Latviassa esi-kristillisinä aikoina sammakoita kutsuttiin Raganan konniksi. Jos ihminen tappoi sammakon sen uskottiin tuovan hyvin huonoa onnea ja Ragana kostaisi teon. 

Jos tunnette Slaavilaista satua/tarua Baba Yagasta. Hahmo muistuttaa paljon Raganaa ja sadussa on paljon eläinsymboleja. Jokainen eläin miksi Ragana voi muuttua on jumalattaren luonnon symboli. Esimerkiksi käärme, joka luo nahkansa uudelleen kuvastaa Raganaa vuodenkierron jumalattarena. 

Kun Kristinusko saapui Balttian maihin Ragana jumalattarena demonisoitiin vahvasti (näin on käynyt lähes kaikille alussa mainitsemilleni jumalattarille). Raganasta tehtiin demoni ja vampyyri, joka vaani miehiä ja imi heiltä elämänvoiman. Tämä kristitty propaganda liittyi Raganan voimaan jumalattarena. Tasapainon jumalattarena hän kertoo, että ihmisen on myös hyväksyttävä, sekä valo, että varjopuolensa, sekä se miten Ragana jumalattarena kehotti ihmisiä itsenäiseen ajatteluun ja oman itsen ymmärtämiseen. 


Mytologia ei kerro Raganan selkeää ulkomuotoa. Suomalaisessa mytologiassa Louhi, sekä slaavilaisessa mytologiassa Baba Yaga saivat molemmat kristittyjen vainoamina ulkomuodon vanhoina rumina eukkoina.

Raganalle ei ole käynyt näin ikävästi, koska hänellä ei koskaan ole ollut yhtä selkeätä muotoa. Kun Raganaa pakanallisessa taiteessa kuvattiin. Hänet kuvattiin naisena, jolla oli toisessa kädessä miekka ja toisessa malja. Miekka kuvasti Raganan asemaa tasapainon jumalattarena, joka pystyi tahtoessaan tuhoamaan. 

Malja kuvasi Raganaa, joka pystyi parantamaan ja rakentamaan. Nämä kaksi esinettä olivat Raganan kaksijakoisen roolin symbolit. Noituus ei ollut (eikä ole mustavalkoista). Noita itse päättää, mihin tarkoitukseen hän noituutta käyttää, jos käyttää. 








YouTube videoni Raganasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti