sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Taiteilijahaastattelussa Janna Prosvirina

"Musta joutsen" (c) Janna Prosvirina

Janna Prosvirina
(Löydät haastattelun alkuperäiskielellä englanninkielisestä blogistani).

Tällä kertaa esittelyssä taiteilijaystäväni Janna Prosvirina. Janna on minulle tuttu taiteilija jo useamman vuoden takaan. Ensimmäisen kerran näin hänen töitään deviant artissa ja ihastuin sadunhohtoiseen maalaustyyliin. Jannan töissä on jotain hyvin koskettavaa. Ne herättävät tunteita; iloa, surua ja ihmetystä.

Esittele itsesi, kuka olet ja millainen taiteilija olet?

Nimeni on Janna Prosvirina olen itseoppinut taiteilija ja asun Itävallassa. Vesiväreillä työskentely on ominta minulle, nautin välillä myös akryyleillä, puuväreillä ja sekatekniikoilla maalaamisesta ja piirtämisestä.


"Kynttilärituaali" (c) Niina Niskanen

Kuinka aloitit taiteellisen urasi/harrastuksesi? Mitkä ovat taiteelliset unelmasi?

Olen ollut luova pienestä pitäen. Ikävä kyllä vanhempani eivät tukeneet minua taideharrastuksessani, niin en ole ikinä saanut virallista taidekoulutusta. Parikymppisenä melkein luovuin maalaamisesta kokonaan opiskellessani yliopistossa, onneksi tapasin ihmisen, joka sai minut aloittamaan taideharrastuksen uudelleen. Unelmani on kehittää taiteellista lahjakkuuttani ja tehdä asioita, joita nautin kaikkein eniten.

"Topaasi" (c) Janna Prosvirina

Mitkä asiat inspiroivat sinua? Haluatko viestittää, jotain taiteellasi?

Luonto on suurin inspiraationlähteeni. Mikään ei inspiroi minua enemmän kuin päivän viettäminen metsässä tai vuoripolulla vaeltaminen. Olen onnellinen, koska asun lähellä luontoa.

Uskon, että kaikessa taiteessa on viesti. Jotkut teoksistani ovat henkilökohtaisempia ja kertovat tarinaa, kun taas toiset ovat "tyhjiä". En mainitse asiasta laittaessani töitä esille. Katsoja yleensä näkee eri asioita mitä taiteilija on alunperin tarkoittanut. Olen iloinen jos viestini ymmärretään, mutta ei se minua haittaa, jos sitä ei ymmärretä.

"Kesäniityt" (c) Janna Prosvirina

Onko sinulla neuvoja aloitteleville taiteilijoille?

Se voi alussa tuntua hankalalta ja turhauttavalta, mutta älä koskaan luovuta ja harjoittele. Inspiroidu toisten taiteilijoiden töistä, en tarkoita tällä kopiointia. Etsi elementtejä, joista pidät ja kehitä omia. Pyydä toisilta taiteilijoilta neuvoja, suurin osa auttaa mielellään. Tutki maalaustutoriaaleja, mene taidetunneille jos on sinulla on mahdollisuus, käytä mallikuvia ja liity taiteilijayhteisöihin.

"Faerie" (c) Janna Prosvirina

Mistä voimme löytää lisää töitäsi?


Kiitos Janna tästä haastatteluista ja hyvistä neuvoista. Toivon sinulle onnea ja menestystä.

Jos pidit tästä haastattelusta, täältä löytyvät kaksi aiempaa.



Nähdään ensikerralla
Rakkautta ja valoa
Niina





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti